flikar

Sunday, November 16, 2008

More on depression / Mer om depression



English: One comment was posted in last wednesday's blog, "Depression". Vasudeva answered the comment perfectly, but anyway I post this for further clarification.

There are many grades and types of depression.

What I had in mind was when people are depressed because of ungratefulness and egotism.

"...the majority of the depressed are not ready to question their lifestyle or their concepts of existence."

-Srila B.A. Paramadvaiti Maharaj, in the Vedic Wisdom about depression.

I add a quote from Roy Andersson's movie "You, the living"

"I am a psychiatrist. I have been that for 27 years. I am completely worn-out. To year after year listen to rows of patients who are not satisfied with their lives, who wants to have fun, who wants me to help them with that, it's exhausting I tell you. I'm not having very fun myself. People demand a lot, that's my conclusion after all these years. They want to be happy, at the same time as they are self-centered, selfish, non generous, i want to be honest and say simply mean, most of them.Spending hour after hour in therapy, trying to make a mean person happy. There's no point. You can't do it. I've stopped doing it. These days, I just prescribe pills."

Svenska: En kommentar har kommit på onsdagens blogg, "Depression". Vasudeva svarade jättebra på kommentaren, men jag postar detta för vidare förklaring.

Det finns flera grader och typer av depression.

Det jag syftar på är när folk är deppiga, på grund av att de är otacksamma och egoistiska.

"...de flesta av de deprimerade är inte öppna för att man ifrågasätter deras livsstil eller deras uppfattning om existensen."

-Srila B.A. Paramadvaiti Maharaj i den Vediska Visdomen om "depression".

Jag lägger till ett citat från Roy Anderssons film "Du, levande".

"Jag är psykiatriker. Det har jag varit i 27 år. Jag är alldeles utsliten. Att år efter år lyssna på rader av patienter som inte är nöjda med sin tillvaro, som vill ha roligt, som vill att jag ska hjälpa dem med det, det tar på krafterna ska jag säga. Jag har minsann inte så roligt själv. Människor begär mycket, det har jag kommit fram till efter alla år. De vill gärna bli lyckliga, samtidigt som de är självupptagna, själviska, ogenerösa, ja jag vill vara ärlig, jag skulle vilja säga elaka helt enkelt, de flesta. Att lägga ner timme efter timme på samtal för att få en elak människa lycklig, det är ingen mening med det. Det går inte. Jag har slutat med det. Jag skriver bara ut piller numera. Så starka som möjligt. Så är det med det."


-------------------------------------------------------------------------------------------------


.

4 comments:

  1. Wow! Bra att veta. Deprimerade har nu inte bara joinat den mörka sidan; de är också elaka, självupptagna, själviska, och ogenerösa, och sliter ut psykiatrer; och ändå har de inte vett att rycka upp sig...

    För att minska eventuell förvirring vill jag också påpeka att den omnämnde Roy Andersson som omnämns är filmregissören; inte den kände psykiatern med samma namn (som aldrig skulle fälla dylika elaka uttalanden om sina patienter).

    ReplyDelete
  2. Det är skillnad på att vara "deppig" och att ha en depression. Jag uppfattar det som att ni inte har erfarenhet av detta fruktansvärda sjukdomstillstånd och således inte tar dessa människor på allvar.

    Känner ni ingen medmänsklighet eller empati alls?

    ReplyDelete
  3. i like so much your posts and comments and really would like live in your ashram!
    dandavats..
    please visit our page....
    hare krsna

    ReplyDelete
  4. Haribol, Vissudha sattva!

    You are welcome! =)

    Yes I know your blog, just sad I don't speak spanish...

    ReplyDelete