flikar

Wednesday, August 13, 2008

What is the soul? / Vad är själen?



English: Last week, "Lain" commented on one of the blogposts. He was asking about what the soul is, and what the mind is. This was in relation to a Bhagavad-gita text, which says: "The working senses are superior to dull matter; mind is higher than the senses; intelligence is still higher than the mind; and he [the soul] is even higher than the intelligence."

For Lain, and all other seekers I would like to share an excerpt from a lecture where the great sage Srila B.R. Shridhara Maharaj (1895-1988) speaks about this particular text (Bhagavad-gita 3.42).

"First we are to understand that our senses are primary. If my senses
are removed, the entire world of our experience is nothing to me. Only
through my senses can I be aware of the existence of the outside
world. Minus senses, eyes, ears, no world is apparent to me. Then,
above the senses is the mind. What is the mind? The mind deals with
acceptance and rejection: sankalpa vikalpa. In other words, the mind
thinks, "I want this, I don't want that." It deals with attachment and
hatred. The mind determines who is enemy and who is friend, this is
mine, that's yours. If we want to understand the mind we have to look
within, to inquire within: what is that element in me that seeks friends
and avoids enemies? Where is he? Sometimes the mind is apparent;
then other times it is hiding. I must find out where the mind exists, of
what substance is it composed? By analysis I can understand what
aspect of my inner self is the mind. Then, having some idea of what
the mind is, I may analyze that part of me which deals with reason, the
intelligence. Where is the intelligence?
When the mind demands something; the intelligence says, "Don't take
that, don't eat that." By introspection, I may look within and find out:
what is that principle in me which reasons? Where is that fine thing?
What is its nature, its substance, its existence? We shall try in our
introspection to find it out, substantially. If that is possible, then the
next step will take us to the soul. What is that soul which makes
possible the intelligence, the reason by which we act, which prompts
the mind to want, and also gives our senses the power to connect with
things? What is that spark of knowledge? Where is that soul within
me? What position does it hold ? I want to see it face to face. Then in
this way we can evaporate like lightning all the misconceptions of
body and mind. By finding the soul through introspection, we may
experience the lightning touch of realization.
At that time, the whole world will be turned in a diametrically
different line, and we shall see things differently: "Oh, this material
life is undesirable! These senses are enemies in the garb of friends. If I
confront them now, they say that I may have an honorable friendship
with them, and that without them I can't live. But it is all a hoax."
---

So try out this meditation. Good luck! :)


Svenska: Förra veckan skickade "Lain" en kommentar på ett blogginlägg. Han frågade vad själen är, och vad det inre sinnet är. Detta var i samband med en vers bhagavad-gita som säger att sinnena är överlägsna trög materia, det inre sinnet är överlägset de yttre sinnena, intelligensen är överlägset det inre sinnet och själen är överlägsen intelligensen.

Till Lain och alla andra sökare vill jag dela med mig av ett utdrag från en lektion med den store vise mannen Srila B.R. Shridhara Maharaj (1895-1988) där han talar om just denna vers (Bhagavad-gita 3.42).

"Först behöver vi förstå att våra sinnen är primära. Om mina sinnen tas bort, betyder världen vi upplever ingenting för mig. Bara genom mina sinnen kan jag vara medveten om den yttre världen. Minus sinnen, ögon, öron, är ingen värld synlig för mig. Sedan, ovanför sinnena är det inre sinnet. Vad är det inre sinnet? Det inre sinnet sysslar med att acceptans och avvisning: sankalpa vikalpa. Med andra ord, det inre sinnet tänker, "Jag vill ha det här, jag vill inte ha det där". Det sysslar med böjelser och hat. Det inre sinnet bestämmer vem som är fiende och vem som är vän, det här är mitt, det där är ditt. Om vi vill förstå det inre sinnet måste vi se inåt, fråga inåt: vad är det för ett element i mig som söker efter vänner och undviker fiender? Var är han? Ibland är det inre sinnet uppenbart; och ibland gömmer det sig. Jag måste hitta var det inre sinnet existerar, av vilken substans består det? Genom analys kan jag förstå vilken aspekt av mitt inre jag som är det inre sinnet. Och sedan, då jag har en uppfattning av vad det inre sinnet är, kan jag analysera vilken del av mig det är som resonerar, intelligensen. Var är intelligensen?
Då sinnet begär något; säger intelligensen, "Ta inte det där, ät inte det där." genom själviakttagelse, må jag se inåt och hitta: vad är principen inom mig som resonerar? Var är detta subtila ting? Vad är dess natur, dess substans, dess existens? Vi ska försöka i vår själviakttagelse att hitta det, i påtaglig form. Om det är möjligt, kommer nästa steg ta oss till själen. Vad är den där själen, som möjliggör intelligensen, resonemanget bakom hur vi handlar, och som driver det inre sinnet att vilja ha, och som ger våra sinnen kraft att komma i kontakt med föremål? Vad är denna gnista av kunskap? Var är den där själen i mig? Vad har den för position? Jag vill se det ansikte mot ansikte. Sedan kan vi på detta sätt evaporera alla missuppfattningar om kroppen och sinnet som en åskeblixt. Genom att hitta själen genom själviakttagelse, må vi uppleva en blixtrande beröring av självinsikt.
Vid den tidpunkten, kommer hela världen att vända helt om, och vi kommer att se saker annorlunda: "O, detta materiella liv är inte önskvärt! Dessa sinnen är fienden utklädda till vänner. Om jag konfonterar dem nu, kommer de säga mig att jag har en hedervärd vänskapsrelation med dem, och att jag inte kan leva utan dem. Men det är bara en bluff."

---

Så, prova på denna meditation. Lycka till! :)

---------------------------------------------



.

1 comment:

  1. Ja, det lät som om jag behövde en lyckönskan. Tack!

    ReplyDelete