flikar

Saturday, October 11, 2008

Reminder and dialogue / Påminnelse och dialog



English: We remind you once again that you are extra welcome tonight (5 PM) for the saturday feast here in Nimaihuset, Gothenburg, to celebrate the Vyasapuja of our Guru.

Today we also present a swedish translation of the dialogue that we put on the blog in english a couple of weeks ago, on the 24th of September. Pawl Source is the translator.

Svenska: Vi påminner en gång till om att ni är extra välkomna ikväll (kl. 17.00) på lördagsfesten här på Nimaihuset, Göteborg, för att fira vår Gurus födelsedag.

Idag presenterar vi också en svensk översättning av dialogen som vi publicerade på bloggen för ett par veckor sedan, den 24 september. Pawl Source är översättaren:

Dialogen

En professor i filosofi talar med sina elever om vetenskapens problem med Gud. Han ber en av sina elever att stå upp, och...

Professorn: Så du tror på Gud?

Studenten: Absolut, sir.

Professorn: Är Gud god?

Studenten: Visst.

Professorn: Är Gud allsmäktig?

Studenten: Ja.

Professorn: Min bror dog i cancer trots att han bad till Gud om att göra honom frisk. De flesta av oss skulle försöka att hjälpa någon som är sjuk. Men det gjorde inte Gud. Så hur är denne Gud god? Kan du säga mig det?

(Studenten är tyst.)

Professorn: Du kan inte svara på det, eller hur? Vi tar det från början igen, min unge vän. Är Gud god?

Studenten: Ja.

Professorn: Är Satan god?

Studenten: Nej.

Professorn: Var kommer Satan från?

Studenten: Från... Gud...

Professorn: Ja. Säg mig, unge vän, finns det ondska i denna värld?

Studenten: Ja.

Professorn: Ondskan finns överallt, eller hur? Och det är Gud som har gjort allt. Korrekt?

Studenten: Ja.

Professorn: Så vem skapade ondskan?

(Studenten svarar inte.)

Professorn: Finns det sjukdomar? Omoral? Hat? Fulhet? Alla dessa hemska saker finns i världen, eller hur?

Studenten: Ja, sir.

Professorn: Så vem har skapat dem?

(Studenten har inget svar.)

Professorn: Vetenskapen säger att vi har fem sinnen att använda oss av för att identifiera och observera världen omkring oss. Berätta för oss, min vän... har du någonsin sett Gud?

Studenten: Nej, sir.

Professorn: Har du någonsin hört din Gud?

Studenten: Nej. sir.

Professorn: Har du någonsin känt din Gud, smakat din Gud, luktat din Gud? Har du, kort sagt, någonsin haft någon sinnlig erfarenhet av Gud?

Studenten: Nej, sir, det har jag tyvärr inte.

Professorn: Men du tror fortfarande på Honom?

Studenten: Ja.

Professorn: Enligt empiriska, testbara, demonstrerbara protokoll, säger oss vetenskapen att din GUD inte finns. Vad har du att säga om det, min vän?

Studenten: Ingenting. Jag har bara min tro.

Professorn: Just det. Tro. Och det är vad vetenskapen har för problem med Gud.

Studenten: Professor, finns det något sådant som värme?

Professorn: Ja.

Studenten: Och finns det något sådant som kyla?

Professorn: Ja.

Studenten: Nej. sir. Det gör det inte.

(Föreläsningssalen blir mycket tyst vid denna vändning.)

Studenten: Sir, det finns mycket värme, ännu mer värme, supervärme, megavärme, vit hetta, lite värme, eller ingen värme. Men det finns inget sådant som kyla. Vi kan nå 458 grader under noll, vilket är ingen värme, men längre än så kommer vi inte. Det finns inget sådant som kyla. Kyla är bara ett ord vi använder för att beskriva frånvaron av värme. Vi kan inte mäta kyla. Värme är energi. Kyla är inte motsatsen till värme, sir, bara frånvaron av det.

(Föreläsningssalen är knäpptyst.)

Studenten: Mörker då, professor? Finns det något sådant som mörker?

Professorn: Visst. Vad är natten om inte mörker finns?

Studenten: Ni har fel igen, sir. Mörker är frånvaron av något. Det finns svagt ljus, normalt ljus, starkt ljus, blixtrande ljus... Men om det är konstant inget ljus, då har vi ingenting, och det kallas mörker, eller hur? I realiteten finns inte mörker. Om det gjorde det, så skulle man kunna göra mörkret mörkare, inte sant?

Professorn: Så vad är det du försöker kommer fram till, unge man?

Studenten: Det jag försöker komma fram till är att er filosofiska premiss är felaktig.

Professorn: Felaktig? Kan du förklara hur?

Studenten: Sir, ni arbetar utifrån premissen om dualitet. Ni argumenterar utifrån att det finns liv och så finns det död, att det finns en god Gud och en ond Gud. Ni ser på begreppet Gud som något finit, något vi kan mäta. Sir, vetenskapen kan inte ens förklara tanken. Den använder sig av elektricitet och magnetism, men har aldrig sett, än mindre förstått, någondera. Att se på döden som motsatsen till liv är att vara ignorant om det faktum att döden inte kan existera som något ting i sig. Döden är inte motsatsen till liv, bara frånvaron av det. Berätta nu en sak för mig, professor: undervisar ni era studenter att de kommer från aporna?

Professorn: Om du syftar på den naturliga evolutions-processen, så ja, givetvis gör jag det.

Studenten: Har ni någonsin observerat evolutionen med era egna ögon?

(Professorn skakar på huvudet med ett leende när han börjar förstå vart argumentationen är på väg.)

Studenten: Eftersom ingen någonsin har observerat evolutionen i verket, och inte ens kan bevisa att denna process är något pågående, är det inte så att ni undervisar er åsikt, sir? Är ni inte snarare en predikant än en vetenskapsman?

(Klassen är i uppror.)

Studenten: Finns det någon i klassen som någon gång har sett professorns hjärna?

(Klassen brister ut i skratt.)

Studenten: Finns det någon här som någon gång har hört professorns hjärna, luktat den? Det verkar inte som att det är någon som har det. Så, enligt de fastställda reglerna om empiriskt, entydigt, demonstrerbart protokoll säger oss vetenskapen att ni inte har någon hjärna, sir. Med all respekt, sir, hur kan vi då lita på er undervisning?

(Salen är tyst. Professorn stirrar på studenten med ett outgrundligt ansiktsuttryck.)

Professorn: Jag antar att du helt enkelt får tro mig, unge man.

Studenten: Det är precis vad jag menar, sir... Länken mellan människan och Gud är TRO. Det är vad som håller allting uppe.


(Oki)


-------------------------------------------------------------------------------------------------

.

No comments:

Post a Comment