flikar

Tuesday, June 24, 2008

Heart weed control / Att rensa ogräs i hjärtat




English:
Me and Alex went out to the countryside for some weed control in the garden. I came to realize how much I like to do that, I didn't want to stop.

Weed control also has to be done in the heart. There are many things which are undesireable, such as pride, prejudice and envy. While weeding out grass in the garden one can at the same time meditate on uprooting the crap in the heart, so that the plant of love will grow.

Svenska: Jag och Alex stack ut på landet igår för att rensa ogräs på odlingen. Jag insåg hur mycket jag gillar att göra det, jag ville inte sluta.

Ogräsrensning behövs också i hjärtat. Där finns en del oönskade saker såsom stolthet, fördomar och avund. Medans man rensar ogräs i trädgården kan man samtidigt meditera på att rycka upp rötterna till skräpet i hjärtat, så att kärlekens planta kan växa.
.

4 comments:

  1. Tänk så uppfriskande det kan vara att studera galna människor rensa ogräs! :-)

    Vad gäller ogräsrensande verksamhet i hjärtlandskapet så verkar det vara en livslång året-runt-verksamhet... Ibland utan några som helst resultat. Ogräsrensningsteknik är kanske A och O här.

    Ibland inbillar jag mig att det bara är att ignorera ogräsets existens. Fungerar dock inte alls.

    ReplyDelete
  2. Nej, det vore ju som att ignorera elden om det brinner hemma. :)

    Ja, det finns speciella rensningstekniker. Vilka har du provat på?

    ReplyDelete
  3. Vad gäller rensningstekniker då måste jag nog erkänna att jag nu har jag fallit tillbaka till ett stadium av "identifiera-ditt-ogräs-aktivitet". Ibland har jag fått en känsla av att jag lägger ner energi och möda på att skjuta mina pilar på mål som "icke är" - mot väderkvarnar - eller det som är endast i det perifera.

    Men... Nu hänger jag ju på just er blogg. Det är nog ganska avslöjande.

    ReplyDelete