flikar

Monday, February 11, 2008

On non-violence/Angående icke-våld



English: I wrote a couple of days go about non-violence. Here is a picture illustrating this: the sweet young man Brahma standing next to a gun that cannot shoot. The secret is to be non-violent in ones wishes. When will only think of our own enjoyment, then we might sometimes wish others bad luck if their interest clashes with ours. So try to live in harmony with the rest of the whole and be happy.

Swedish: Jag skrev för några dagar sedan om icke-våld. Här är en bild som illustrerar detta: den ljuva unge mannen Brahma ståendes jämte en pistol som inte kan skjuta. Hemligheten är att vara icke-våldsam i sina önskningar. När vi bara tänker på vår egen njutning, önskar vi ibland andra illa när deras intresse krockar med vårt. Så, försök leva i harmoni med resten av helheten och var glad.

7 comments:

  1. Det är bra med våld i viss mån. Att slå något stackars barn som man träffar i skolan eller kanske någon med annorlunda utseende är för mig som att skriva poesi eller sjunga. Det skänker mig frid i kropp och själ och tillåter mig att klara av dagen med en leende på läpparna. Det är en underbar känsla som alla borde få uppleva och jag önskar dig som inte förstår skönheten i våldet att det en dag uppenbarar sig för dig.

    ReplyDelete
  2. Märkligt "njut medans du lever"
    Jag trodde internetsarkasmen dog ut med 90-talet, floppydiskar och killinggänget. Men tydligen måste det finnas en tidsmaskin någonstans.

    http://failblog.wordpress.com/2008/01/04/fish-fail/

    ReplyDelete
  3. Jasså det trodde du? Då hade du fel.

    Testa surfa på mindre på skabbiga bloggar skrivna av hippies.

    ReplyDelete
  4. Hippie? Jag sysslar varken "medvetenhetsutvidgande" droger eller är flummig, så vad är en hippie enligt dig?

    ReplyDelete
  5. Förlåt. Jag blev så upprörd när etern ewig började provocera mig. Det är bra att du kämpar mot våldet.

    Dock är detta lite "hippie"

    http://bp2.blogger.com/_nUGpAkaIf5k/R67Ugim8lDI/AAAAAAAABDk/5QBr_2HXSCo/s1600-h/DSC01116.JPG

    ReplyDelete
  6. Gick visst inte att länka den. Det är iaf bilden där ni dansar och har er. Inget fel med det alls, dock tycker jag att det är lite flummigt och konstigt.

    ReplyDelete
  7. Aha, på så vis.

    Jag kan förstå att det ser konstigt ut, men det är inte så att vi bara "spejsar ut" och dansar. Vi har ett klart fokus. Och som sagt är inga droger inblandade.

    Ang. ditt nickname, "njut medans du lever" så våra själar eviga, och de kan inte leva ut sin glädje till fullo medans de sitter i fysiska kroppar.

    Att vi inte är våra kroppar kan vi ganska lätt förstå: Du hade inte samma kropp nu som du hade när du föddes av din mamma, men DU finns fortfarande kvar.

    ReplyDelete