flikar

Tuesday, January 8, 2008

To dye a sweather or The Art of Dying/Att färga en tröja


Engelska: We Vaishnava monks dress in saffron color. Orange is also good, but it's a bit tricky to find clothes with these colors. So Vasudeva suggested that we buy white clothes and dye them with onion peel (the old trick).

Today I (Shyamananda) tried it for the first time, with a sweather. It went excellent!

Svenska: Vi vaishnava-munkar klär oss i saffransfär. Orange går också bra, men det är lite klurigt att få tag på sådana kläder. Så Vasudev föreslog att vi köper vita kläder och färgar dem med lökskal (det gamla tricket).

Idag försökte jag (Shyamananda) för första gången, med en tröja. Det gick jättebra!



This is boiling onion peel./
Detta är kokande lökskal./



Out with the peel, in with the sweather./
Ut med skalen, i med tröjan.



And here is the result! Do you see?! Such a nice color! Vasudeva is posing with the sweather./
Och här är resultatet! Ser du?! Vilken fin färg! Vasudeva poserar med tröjan!

And now the truth.../
Och nu sanningen...

Actually, the sweather became like this.../
Tröjan blev faktiskt så här...






Eng: So, can you please help us, can you give us some tips how to make the sweather get the same color as the one Vasudeva is posing with? If so, please leave a comment.
If we succeed, the one who gave the best tip will get a package of cookies.

Sv: Så kan ni hjälpa oss, kan ni ge oss tips på hur kan få tröjan att se ut som den Vasudeva poserar med? I så fall, lämna gärna en kommentar.
Om vi lyckas får den bästa tipsaren ett paket kakor.

3 comments:

  1. *skratt* Jag tittade på tröjan Vasudeva hade och tänkte att så såg inte alls min systers kläder ut som hon färgat med lökskal. men det var ganska likt det du kallade sanningen.
    Måste det bli sådär jämt då?
    Jag tycker det kan vara ganska snyggt med en "ojämn" färgning.
    Men om du nu vill ha den mörkare, kan du inte ta mer lök och låta den dra längre?
    Tycker det borde funka, men jag har inte färgat kläder så sedan jag var barn så jag minns inte.
    Lycka till iaf!

    ReplyDelete
  2. Haribol prabhus
    Varför inte köpa orange färg som man använder då man vill färga kläder i tvättmaskin?
    och då dosera lite mindre för en lagom orange effekt :)

    radhe!

    ReplyDelete