flikar

Wednesday, January 21, 2009

Wasting time / Slösa tid



ENG: Maybe some of our readers have heard about FACEBOOK. This is a new forum on internet for commication that has become super popular. Almost everyone i know have a Facebook account. But just recently I heard from many of my friends that they closed their facebook acocunt. They say "No more!". The reason is simple; Facebook can eat up your time and therefore also your life. Because it has thousands of small silly functions and contests and games and quiz. And after a while, if you are sane you will just want to throw up.

BUT dont. Dont vomit on facebook. Because it is only You who misused it. Think instead of how you can try to involve others in a positive development and keep contact to new friends with facebook, then it fills its good function. Nothing is bad by its nature, only the way we use it. So skip the contests, quizes and use the whole thing for example to search out the people who are engaged in vegetarian/ecological/transcendental activism and organize yourself and others to do something nice for this planet.



SV: Kanske endel av våra läsare har hört talas om FACEBOOK. Det är ett "nytt" forum på internet som håller på att bli superpopulärt. Nästan alla jag känner har ett facebook-konto. Men på senare tid har jag hört från flera vänner att de har stängt sitt konto, de la ner facebook, "inget mer!". Anledningen enkel: Facebook äter upp din tid och därav också ditt liv. Det gör det genom alla tävlingar, frågetest och idiotiska funktioner. Och konsekvensen blir att man tillslut bara vill spy på facebook.

MEN gör det inte är du snäll. Spy inte på facebook. Det är bara du som använt facebook på fel sätt. Tänk istället på hur du kan involvera andra i ett positivt engagemang och hålla kontakten med andra revolutionärer samt diskutera relevanta frågor med nya vänner, då fyller ju facebook en god funktion. Facebook är varken bra eller dåligt, men vi kan göra dåliga saker och vi kan göra bra saker med hjälp av facebook. Så skippa tävlingarna, skitsnacket och hitta istället de grupper där folk arbetar för t.ex. vegetarism/ekologi/transcendens och gör nåt bra av det hela!

//vasudeva das

9 comments:

  1. I yesterday questioned Gudrun Shyman on Facebook if she is vegetarian. Her reply:

    (translation)
    hello, i am not vegetarian but i prefer vegetables and fish, because it taste better.
    greetings
    Gudrun


    hej,
    nej jag är inte vegeterian men jag äter helst grönsaker och fisk. för det är godast.
    Hälsningar
    Gudrun

    So don´t vote for her. She eats babies. Not very trustworthy.

    ReplyDelete
  2. Your blog looks interesting. I want to read more of it, but first thing I read was don't waste your time. I have a lot of work to do, so better stop clicking 'next blog'.
    good job, vaishnava monks or whoever you are.

    ReplyDelete
  3. Värsta med Facebook är, att lägger man upp bilder äger man dem inte. Då äger FB rättigheterna till bilderna o får använda dem hur de vill :O

    ReplyDelete
  4. ja nog finns det nackdelar här och där :) men men...

    ReplyDelete
  5. hej! Jag håller med om att Facebook har många bra aspekter och det är däför jag hänger kvar där med.

    har ni koll på om det är någon av riksdagspartiernas partiledare som är vegetarianer?

    ReplyDelete
  6. Hmm, jag måste väl konstatera att jag föredrar Krishnabook framför Facebook. Men visst, allt kan användas i gudshängiven tjänst, men nog är det så att man snarast spyr i all denna sörja av communities (Facebook, MySpace, Windows Live, Stayfriends och tusentals liknande forum, vilka utlovar fantastiskt umgänge med en ständigt växande skara av nya kontakter, men som egentligen bara är en smart affärsidé för företagen och deras reklammakare).

    Och hur många vänner kan en enskild människa egentligen ha och hinna med? Det hela blir ren umgängeshysteri, och leder knappast till skapandet av nya genuina kontakter, men däremot en massa flyktigt tomprat, d.v.s. meningslöst tidsfördriv. Globalisering i all ära, men jag klan inte se att folk mår särskilt bra alls av denna virtuella hetsjakt efter uppmärksamhet och känslan av att existera.

    ReplyDelete
  7. Just därför kan det kanske vara bra att finnas som en genuin vän för någon på facebook eller myspace en dag... kanske ;)

    Internet är bara ett nytt sätt att umgås, varken sämre eller bättre än något annat om man utnyttjar det på rätt sätt.

    ReplyDelete
  8. Ja, man kan tycka att umgänge på Internet är jämställt med att t.ex ha brevvänner (som man hade förr, när man skrev med penna på papper och lade i kuvert och postade, och visste att det skulle ta dagar innan mottagaren fick det). Men det helvetiska med Internet, som skiljer sig från mer traditionella umgängen på distans (brev, telefon eller att fysiskt förflytta sig för att träffa någon) är att människors ytlighet uppmuntras och växer sig stark med en rasande fart. Det blir alldeles för opersonligt och teknikbekvämt för att det ska vara hälsosamt i längden. Utöver detta är gränslösheten (i tid och plats - där hela världen finns tillgänglig på en skärm) en fara i sig, då man mer och mer tappar verklighetsförankringen (tid och rum, avstånd och närhet).
    Visst, det är fantastiskt att kunna nå vem som helst med ett meddelande på sekunden, och definitivt inget fel i sig. Jag anar dock (och ser starka symptom på detta redan nu) att det digitala umgänget till sist kommer att helt ersätta verkliga, prsonliga möten, eller behoven av dem. Detta ser jag som helvetiskt. Men vad ska man göra?

    ReplyDelete
  9. Jag har personligen gjort mig av med msn, helgon o lunar o alla andra sådana ställen. För jag har insett hur dålig jag är på att vårda de sociala relationer jag har IRL, o då tycker jag det är onödigt med cyber-relationer som aldrig leder någon vart.. Lära mig vara människa mot de jag har först, men då behöver man iofs inga communitys sen :)

    ReplyDelete